Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.
Yhä useampi ostotapahtuma alkaa Google haulla. Kuluttajat ja B2B asiakkaat etsivät tietoa ja vertailevat palveluntarjoajia ennen ostopäätöksen tekemistä.
Google näkyvyyttä voidaan saada kahdella tapaa: hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla.
Hakukoneoptimointi on näistä kustannustehokkaampi ratkaisu, mutta usein tuloksia halutaan nopeasti tai näkyvyyttä tarvitaan vain hetkellisesti (esim. kampanjat). Google-mainonnan avulla tavoitat ostoaikeissa olevat asiakkaat, juuri silloin kun he etsivät yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluja.
Saat nopeasti näkyvyyttä hakutuloksissa ja tavoitat potentiaaliset asiakkaat juuri oikeaan aikaan. Parhaat tulokset saavutetaan panostamalla pitkäjänteisesti hakukoneoptimointiin ja täydentämällä sitä hakusanamainonnalla.
Ennen Google-mainonnan käynnistämistä tehdään nykytilanteen kartoitus ja suunnitellaan tavoitteet tuleville kampanjoille. Suunniteman pohjalta valitaan oikeat mainosmuodot ja tehdään avainsanatutkimus. Lisäksi tarvittaessa verkkosivuille asennetaan konversioseuranta, jonka avulla voidaan tarkastella mainonnan tuloksia.
Mainonnan kustannukset riippuvat mm. tavotteista ja kilpailutilanteesta. Seuraan mainonnan tuloksia jatkuvasti ja useimmiten jatkokehitystä tehdään jo ennen kampanjan päättymistä. Suosittelen aloittamaan pienemmällä budjetilla ja usealla mainosryhmällä, jotta saadaan dataa mainosten toimivuudesta.
Mainonnan kustannukset jaetaan kahteen osaan: mainosbudjettiin (maksetaan suoraan Googlelle) ja palkkiooni, johon sisältyy kampanjanrakennus, jatkuva seuranta ja optimointi. Kampanjat saadaan käynnistettyä nopeallakin aikataululla, mutta suosittelen panostamaan huolellisiin pohjatöihin.
Jos mainostilejä ei seurata, käy monesti niin, että mainokset eivät näy tai ne näkyvät vääränlaiselle kohderyhmälle. Saat sivustolle klikkauksia, jotka eivät johda mihinkään ja mainosbudjetti valuu hukkaan. Vaihtoehtoisesti mainoksia ei klikata ja laatupisteesi laskevat.
Kampanjoita on seurattava vähintäänkin viikkotasolla, jotta saavutetaan parhaat tulokset ja saat rahoillesi vastinetta. Jatkuvalla testaamisella ja optimoinnilla löydetään tuottavimmat ratkaisut ja rahaa ei haaskaannu mainoksiin, jotka eivät toimi. Käytänössä kampanjan aikana tuloksia seurataan ja analytiikan perusteella lisätään esim. negatiivisia avainsanoja, muokataan tekstejä ja laajennuksia, poistetaan huonosti menestyviä avainsanoja ja säädetään hintatarjouksia.
Raportoin kampanjoiden tuloksista ja yhdessä voimme tehdä menestyvää Google-mainontaa, jonka avulla saat uusia asiakkaita yrityksellenne.
Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää!
Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.