Hakukoneoptimointi

Kasvata Google-näkyvyyttä hakukoneoptimoinnin (SEO) avulla

Haluatko saada enemmän näkyvyyttä ja uusia asiakkaita verkosta? Suurin osa ihmisistä selaa Googlen hakutuloksista vain ensimmäisen sivun. Hakukoneoptimointiin panostamalla parannat yrityksesi mahdollisuuksia tulla löydetyksi.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden avulla sivusto löytyy hakukoneista ja verkkosivuille tulevan liikenteen määrä kasvaa.

Nykyään ostoprosessi alkaa useimmiten hakukoneista. Google-näkyvyyden avulla tavoitat asiakkaat, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita vastaavasta tuotteesta tai palvelusta, jota yrityksesi tarjoaa. 

Lue lisää blogista Mitä on hakukoneoptimointi?

Mikä on Hakukoneoptimoinnin tarkoitus?

Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on:

Tuloksiin päästää parantamalla hakukoneoptimoinnin kolmea eri osa-aluetta sisältöä, tekniikkaa ja linkkejä (sisäiset ja ulkoiset). 

Suurennuslasi turkoosilla taustalla.Seo audotointi kestoo sivuston nykytilan.

Mitä hakukoneoptimointi sisältää?

Ennen varsinaisen hakukoneoptimoinnin aloitusta tutustun yritykseesi ja keskustelemme tavoitteistasi. Hakukoneoptimointi alkaa aina kertaprojektilla tutustumalla sivuston nykytilaan (SEO – auditointi), jonka jälkeen korjataan kaikki tekniset ongelmat, jotka estävät sivustoasi näkymästä hakukoneissa. Alkuvaiheessa tehdään myös kattava avainsanatutkimus. Parhaan näkyvyyden saat, kun panostat jatkuvaan hakukoneoptimointiin.

Riippuen sivuston nykytilanteesta hakukoneoptimointi voi sisältää seuraavia toimenpiteitä:

Ota yhteyttä ja varaa ilmainen hakukoneoptimoinnin nykytilan kartoitus!

Miksi hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa?

Yli 0 %
etsii tietoa hakukoneesta ennen ostopäätösen tekemistä.
Yli 0 %
klikkauksista menee kolmelle ensimmäiselle orgaaniselle hakutulokselle.
Yli 0 %
klikkaa ensimmäistä orgaanista hakutulosta.

Miten hakukoneoptimointi käytännössä etenee?

SEO-auditointi

Hakukoneoptimointi aloitetaan tutustumalla sivuston nykytilaan (SEO – auditointi). Auditoinnin avulla saadaan selville mahdolliset tekniset ongelmat, sivuston sijoitus hakukoneissa ja lisäksi paneudutaan sivuston käyttäjäkokemukseen. Tulokset raportoidaan yhteenvetoon, joka sisältää kehitysehdotukset ja tehtävälistan suositeltavista toimenpiteistä.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä hakutermeillä yrityksesi kannattaa näkyä hakukoneissa. Tutkimuksessa hyödynnetään asiakkaalta saatua tietoa sekä käytetään siihen tarkoitettuja työkaluja. Avainsanatutkimus sisältää myös kilpailijaanalyysin, jossa tarkastellaan kilpailijoiden sijoittumista hakukoneissa.

Avainsanatutkimuksen avulla ymmärretään paremmin kohderyhmää ja kysyntää. Tulosten perusteella valitaan avainsanat, joilla tehdään riittävästi hakuja ja jotka eivät ole liian kilpailtuja. Nämä avainsanat toimivat pohjana jatkotoimenpiteille. 

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä hakutermeillä yrityksesi kannattaa näkyä hakukoneissa. Tutkimuksessa hyödynnetään asiakkaalta saatua tietoa sekä käytetään siihen tarkoitettuja työkaluja. Avainsanatutkimus sisältää myös kilpailija-analyysin, jossa tarkastellaan kilpailijoiden sijoittumista hakukoneissa.

Tekninen hakukoneoptimointi

Teknisen hakukoneoptimoinnin avulla korjataan kaikki tekniset ongelmat, jotka estävät sivustoasi sijoittumista hakukoneissa.

Tekninen hakukoneoptimointi voi sisältää esimerkiksi seuraavia toimenpiteitä:

  • Sivuston löydettävyys
  • Sivuston rakenteen optimointi
  • Mobiiliystävällisyys
  • Kuvakokojen ja formaattien optimointi
  • SSL-sertifikaatti
  • Kävijäseurannan linkitys sivuille (Google Analytics ja Google Search Console)
  • Rikkinäiset sivut ja linkit
  • Uudelleenohjaukset
  • Sivuston nopeus

Sisällön optimointi

Sisällön optimointi tarkoittaa nykyisten sisältöjen optimointia vastaamaan avainsanatutkimuksen tuloksia. Nykyisiä sisältöjä kehitetään lisäämällä avainsanat oikeisiin kohtiin ja muokkaamalla tekstejä. Optimointi sisältää myös Meta, title, ja H1 – otsikoiden tarkistukset ja korjaukset.

Käyttäjäkokemus

Sivuston ulkoasun tulisi olla nykyaikainen ja helppokäyttöinen. Selkeät sivut, jotka latautuvat nopeasti ja vastaavat vierailijan hakusanoja, sijoittuvat todennäköisemmin hakutuloksissa korkeammalle. Käyttäjäkokemukseen panostaminen tuo tuloksia myös hakukoneissa.

Linkki suosion kasvattaminen

Sivustolle johtavat linkit ovat signaali Googlelle, että sivuston sisältö on hyvää ja luotettavaa. Linkkien hankkiminen on hakukoneoptimoinnin yksi vaikeimmista osa-alueista, mutta se on erittäin tehokas tapa saada parempia sijoituksia hakukoneissa. En suosittele linkkien ostamista, se on vastoin Googlen sääntöjä (black hat seo). Sen sijaan linkkien määrän kasvattamiseen kannattaa panostaa kokoajan muun optimoinnin ohessa.

Tulosten seuranta

Hakukoneoptimoinnin onnistumista mitataan jatkuvalla kävijäseurannalla. Seurannalla mitataan sivuston orgaanista kävijämäärää, konversioita ja hakukonenäkyvyyttä.
En voi luvata 1. sijaa kertatoimenpiteenä. Kukaan ei voi varmasti vaikuttaa Googlen tapaan järjestää hakutuloksia (tai jos lupaa kannattaa tällainen toimija kiertää kaukaa). Sijoitukset hakutuloksissa muuttuvat jatkuvasti hakukoneiden kehittäessä toimintaansa. Kaikkia muutoksia ei myöskään kannata tehdä kerralla, jotta nähdään mitkä muutokset todella tuovat tulosta.

Sen sijaan pyrin avoimeen ja pitkäjänteiseen työhön. Raportoin aina suoritetuista toimenpiteistä ja annan neuvoja hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. Pääsääntöisesti tuloksia alkaa näkymään joidenkin kuukausien kuluttua, riippuen kilpailutilanteesta ja optimointiin käytetystä työstä. Hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen asia, vaan se on jatkuva prosessi.

Tilaa ilmainen Hakukoneoptimoinnin nykytilan kartoitus

Pohditko mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista voisi olla yrityksellesi? Tilaa maksuton hakukoneoptimoinnin nykytilan kartoitus, jossa käymme läpi yrityksesi verkkonäkyvyyden nykytilanteen ja kehityskohteet. Kartoitus sisältää verkkosivujen nopeuden ja käyttökokemuksen tarkastelun. Lisäksi saat tietoa kuinka hyvin verkkosivusi listautuvat tärkeimmillä avainsanoilla. Kartoituksen tulokset käydään läpi puhelimessa ja sen jälkeen saat raportin käyttöösi veloituksetta.