Milloin on aika uudistaa verkkosivut

Milloin viimeksi olet tarkastellut yrityksesi verkkosivuja?

Harmittavan usein ajatellaan, että verkkosivujen julkaisun jälkeen sivut ovat valmiit ja ne tuovat asiakkaita sellaisenaan.

Valitettavasti pelkästään verkkosivujen olemassaolo ei riitä, vaan verkkosivuja on päivitettävä aktiivisesti ja aika-ajoin on tehtävä laajempi verkkosivu-uudistus. 

Mutta mistä tietää, milloin on aika uudistaa yrityksen verkkosivut? 

Lue alta viisi vinkkiä ja nappaa talteen muistilista onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen. 

1. Verkkosivut ovat vanhanaikaiset

On selvää, että verkkosivut eivät ole ikuisia. Verkkosivujen suunnittelu on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana.

Silti edelleen törmää verkkosivuihin, jotka ovat vanhentuneet ja muistuttavat enemmänkin aikamatkaa 2000-luvun alkuun.

Vaikka vanhat nettisivut toimivat, oletko miettinyt mitä ne kertovat yrityksestäsi?

Pahimmassa tapauksessa sivustolla vieraileva mahdollinen asiakas saa käsityksen, että koko yrityksen toiminta on jämähtänyt menneille vuosikymmenille ja kääntyy muiden toimijoiden puoleen. 

Jos viimeisimmästä verkkosivuprojektista on kulunut aikaa 2-4 vuotta, on hyvä tarkastella löytyykö sivuilta kehityskohteita ja tarvittaessa harkita verkkosivu-uudistusta.  

2. Verkkosivut eivät ole mobiiliystävälliset

Verkkosivuja selataan erilaisilla laitteilla, ja niiden tulisi skaalautua ongelmitta puhelimille, tableteille, kannettaville tietokoneille ja isoille näytöille. Vaikka yhä useampi käyttäjistä selaa internetiä puhelimilla, törmää edelleen sivustoihin, jotka eivät ole toimi kunnolla mobiilissa. Mobiiliystävällisyys vaikuttaa suoraan sivuston hakukonenäkyvyyteen. 

Jos yrityksesi verkkosivut eivät vielä ole mobiiliystävälliset, voi olettaa että niiden hakukonenäkyvyys tulee heikkenemään. Nykyään kotisivut suunnitellaan useimmiten mobiiliversio edellä. 

Mobiiliystävällinen verkkosivu.
Mobiiliystävällisyys parantaa käyttäjäkokemusta ja antaa paremmat mahdollisuudet sijoittua hakukoneissa.

3. Sisältö on vanhentunutta

Vanhentunut sisältö voi antaa väärää tietoa yrityksestä.

Koska viimeksi olet tarkastellut yrityksesi sijoituksia hakukoneissa? Onko näkyvyys laskenut ja yrityksesi ei enää listaudu samoilla hakusanoilla kuin ennen.

Jos verkkosivuja ei päivitetä ja niiden sisältö ei ole ajankohtaista, sekä asiakkaat että hakukoneet tulkitsevat sivuston vanhentuneeksi.

Pikku hiljaa kävijämäärät kääntyvät laskuun ja se onkin hyvä merkki siitä, että on aika harkita verkkosivu-uudistusta.

Aktiivisesti päivittyvät verkkosivut antavat hakukoneille viestin sivuston ajankohtaisuudesta ja hakukoneet tulkitsevat, että sivuilla on enemmän annettavaa kävijöille.

Kun tuotat uutta sisältöä säännöllisesti, kävijät viipyvät pidempään sivuillasi ja tämä puolestaan nostaa näkyvyyttä hakukoneissa.

Verkkosivu-uudistuksen yhteydessä on hyvä tarkastella sisältöjä ja uusia ne sisällöt, jotka eivät tuota haluttuja tuloksia.

4. Saatko sivuilta myyntiä tai yhteydenottoja?

Onko sivuilla kävijöitä, mutta et saa yhteydenottoja tai verkkokaupassa myyntiä. 

Mikäli listan muut kohdat ovat kunnossa, voi olla tarpeen tarkastella sivuston käyttäjäkokemusta tarkemmin. 

Välillä pienilläkin muutoksilla voi olla iso vaikutus ja aina ei tarvitse lähteä uudistamaan koko sivustoa.

Voit aloittaa tarkastelemalla verkkosivujen otsikointia, rakennetta ja  kehotteita (CTA).

Lisäksi on syytä pohtia ohjataanko yrityksesi sivuille oikeanlaista liikennettä. 

Wireframe.

5. Onko verkkosivujen ulkoasu ajan tasalla?

Verkkosivut ovat tärkeä osa yrityksesi brändiä.

Ne antavat usein ensivaikutelman yrityksestä ja huoliteltu ulkoasu kertoo kävijälle heti mistä sivuilla on kyse.

Onko verkkosivujen ulkoasu ajan tasalla vai onko se jämähtänyt paikoilleen ja ei enää vastaa brändiäsi?

Ennen verkkosivu-uudistusta onkin hyvä pohtia yrityksesi brändiä hiukan syvemmälle.

Millainen on unelma-asiakkaasi, kuinka puhuttelet kohderyhmääsi ja mikä on toimintasi ydin.  

Kymmenen askelta onnistuneeseen verkkosivu uudistukseen

  1. Pohdi mikä on sivuston tarkoitus.
    Aseta tavoitteet.
  2. Tutki analytiikan avulla mitkä osiot. vaativat kehittämistä
  3. Tee hakusanatutkimus.
  4. Kartoita kohderyhmät (ostajapersoonat).
  5. Panosta käyttäjäkokemukseen.
  6. Brändi-ilme ajantasalle.
  7. Varaa riittävästi aikaa sisällöntuotantoon.
  8. Panosta mobiiliystävällisyyteen.
  9. Huolehdi hakukonenäkyvyydestä ja laita tarvittaessa uudelleenohjaukset kuntoon.

Yhteenveto

Verkkosivujen uudistamisen ajankohta riippuu monista tekijöistä, kuten sivuston käyttäjien tarpeista, teknologian kehityksestä ja sivuston tavoitteista. 

Yleisesti ottaen, jos sivusto ei enää vastaa käyttäjien tarpeita tai se ei toimi teknologian uusimpien standardien mukaisesti, on aika harkita uudistamista. 

Lisäksi, jos sivuston tavoitteet eivät enää täyty tai sivuston suorituskyky heikkenee, se on myös hyvä syy uudistaa verkkosivut.

Mietityttääkö verkkosivu-uudistus ja et oikein tiedä mistä kannataisi aloittaa. Autan mielelläni arvioimaan nettisivujesi nykytilanteen.

 

Jaa kirjoitus tästä: 

Viimeisimmät artikkelit

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Yhteistyössä