Mistä on hyvät nettisivut tehty?

Nettisivut ovat usein paikka, jossa kohtaat asiakkaan ensimmäisen kerran. On siis selvää, että niihin kannattaa panostaa.

Mutta millaiset ovat hyvät nettisivut?

Lyhyesti uskallan sanoa, että hyvät nettisivut ovat sellaiset, jotka toimivat tavoitteiden mukaisesti.

Käyn seuraavaksi läpi asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomioita nettisivujen suunnittelussa. 

Sivuston rakenne

Sivuston rakenteella tarkoitetaan sitä reittiä, jota vierailijan halutaan kulkevan kohti tavoitteita.

Kuvitellaan, että vierailen yrityksesi kotisivuilla ensimmäistä kertaa. 

Löydänkö sivuilta helposti seuraavat asiat:

  • Mitä myyt? Mikä on se tuote tai palvelu jonka tarjoat asiakkaallesi? 
  • Miten tuotteesi tai palvelusi ratkaisee ongelmani? 
  • Miten minun tulee toimia, jotta voin ostaa tuotteen tai palvelun? 
Sivukartta.
Suunnittelun apuna voidaan käyttää ns. rautalankamallia.

Avainsanojen käyttäminen

Hyvät kotisivut on suunniteltu niin, että ne löytyvät hakukoneista. Hakukoneoptimoinnin avulla yrityksesi listautuu Googlen hakutuloksiin tärkeimmillä avainsanoilla.

Valitse ne avainsanat tai lausekkeet,  jotka parhaiten kuvaavat palveluasi. Valitse avainsanat huolella, sillä ne vaikuttavat suoraan näkyvyyteen Googlessa.

Suunnittelun apuna voit käyttää esimerkiksi  Googlen avainsanojen suunnittelijaa.

Käytä avainsanoja ainakin otsikoissa ja kappaleiden alussa. Tämä auttaa hakukoneita ymmärtämään mistä nettisivuillasi on kyse. Muista kuitenkin kirjoittaa luontevaa tekstiä. 

Google Search Consolen avulla voit taas tutkia millä hakusanoilla kävijät ovat tulleet sivuillesi.  Voit hyödyntää näitä tuloksia, kun kehität kotisivujasi tulevaisuudessa. 

Hyvä sisältö on kaiken A ja O

Verkkosivut voivat olla upeasti suunnitellut, täynnä mahtavaa grafiikkaa ja upeita kuvia, mutta se ei yksinään riitä. Tekstit ovat lopulta se millä vakuutat kävijän.

Puhuttele asiakastasi niin, että tulet ymmärretyksi. Älä kerro vain itsestäsi, vaan kerro asiakkaalle miten palvelusi auttaa juuri häntä. 

Vältä turhaa ammattisanastoa ja selitä termit niin, että asiakkaasi ymmärtää ne. Vältä turhaa jaarittelua ja kiteytä sanomasi.

Helppokäyttöisyys

Jätä turha kikkailu muualle ja panosta selkeisiin ja helppokäyttöisiin sivuihin. 

Erikoiset graafiset elementit ja joka suuntaan liikkuvat osat eivät tee kävijään vaikutusta. Kiinnitä huomiota löytyykö olennainen tieto helposti ja tietääkö kävijä kuinka toimia sivuillasi.

Voit ohjata kävijöitä kehotteiden avulla. 

Call-to-action (CTA) eli toimintakehotteet ovat useimmiten painikkeita, joiden tavoitteena on saada kävijä tekemään haluttu toiminto. 

Painikeita voivat olla esimerkiksi “lue lisää”, “ota yhteyttä”,  “lisää ostoskoriin”,  “tilaa uutiskirje” jne. 

Kehotteiden tarkoituksena on ohjata kävijää kohti verkkosivuille asetettuja tavoitteita. 

Tee yhteydenotto helpoksi

Huolehdi, että yhteystiedot ovat saatavilla ja tee yhteydenotto asiakkaalle helpoksi.

Tarjoa useampia yhteydenottotapoja.

Puhelin, sähköposti ja yhteydenottolomake ovat hyviä vaihtoehtoja verkkosivuilla. 

Toimivatko sivut puhelimella?

Suurin osa ihmisistä selaa nettisivuja puhelimella. Hyvät sivut toimivat kaikilla laitteilla ja tämä kannattaa huomioida jo suunnitteluvaiheessa. 

Käyttäjäystävälliset ja selkeät kotisivut tuovat sinulle uusia asiakkaita ja siksi niihin kannattaakin panostaa!

 

Tarvitsetko apua verkkosivujen uudistukseen?

Varaa ilmainen nykytilan kartoitus ja jutellaan lisää! 

Jaa kirjoitus tästä: 

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Viimeisimmät artikkelit

Kiinnostuitko?

Kaipaatko  apua yrityksesi markkinoinnin suunnitteluun? Varaa ilmainen konsultaatio.

Jätä tähän yhteystietosi, niin otan pian yhteyttä ja sovitaan aika konsultaatiolle.