Mitä on SEO eli hakukoneoptimointi?

Artikkeli on päivitetty 17.1.2023

Digimarkkinoinnissa ja verkkosivujen suunnittelun yhteydessä usein puhutaan hakukoneoptimoinnista tai lyhennettynä SEO (search engine optimization), mutta mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n tarkoituksena on kasvattaa hakukoneista (useimmiten Google) verkkosivuille tulevan liikenteen määrää ja laatua. 

Hakukoneoptimoinnin avulla tavoitat asiakkaat, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita vastaavasta tuotteesta tai palvelusta,  jota yrityksesi tarjoaa.

Kun ihminen syöttää hakusanan Googleen, hän saa suoran linkin yrityksesi kotisivuille. 

Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan sivustosi mahdollisimman korkealle Googlen orgaanisissa hakutuloksissa, noudattamalla Googlen antamia ohjeita.

Tiesitkö, että valtaosa käyttäjistä selaa Googlen hakutuloksista vain ensimmäisen sivun?

Siksi hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa! 

Mitä hakukoneoptimointi (SEO) käytännössä tarkoittaa?

Hakukoneoptimointi (SEO) on prosessi, jonka avulla verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden tuloslistauksessa parannetaan. Tavoitteena on saada sivusto näkymään mahdollisimman korkealla hakutuloksissa, kun käyttäjä tekee hakuja avainsanoilla, joilla sivuston halutaan löytyvän.

Tämä parantaa sivuston näkyvyyttä ja lisää mahdollisuuksia saada liikennettä sivustolle.

Hakukoneoptimointiin voi vaikuttaa esimerkiksi sivuston sisällön, metatietojen, linkkien ja sivuston teknisen toteutuksen kautta. Käytännössä hakukoneoptimointi sisältää mm.

  • avainsanatutkimuksen,
  • sivuston teknisen hakukoneoptimoinnin,
  • mobiilioptimoinnin,
  • kuvienkäsittelyn,
  • sisäiset ja ulkoiset linkitykset 
  • lisäksi sisällöllä on iso merkitys, silloin kun halutaan hakutulosten kärkipaikoille.   

Googlen tarkoituksena on, että käyttäjät löytävät etsimänsä tiedon helposti ja nopeasti.

Verkkosivujen sisältöjen pitäisi olla laadukasta ja sisällön tulisi vastata määriteltyjä avainsanoja.  Hakukoneoptimointi on kuitenkin paljon muuta kuin oikeiden sanojen syöttämistä sivuille.

Vaikka tekninen optimointi antaa sivustolle mahdollisuudet sijoittua hakutulokissa, lopulta kuitenkin sisällön ja käyttäjä kokemuksen merkitys oleellinen kun halutaan saavuttaa hyvät sijoitukset. 

Erityisesti Googlen viimeisten päivitysten jälkeen, on hyödyllinen sisältö yhä tärkeämmässä roolissa. 

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa mm.  mobiiliystävällisyys, nopeus ja käyttäjäkokemus.

Voiko tekoälyä hyödyntää hakukoneoptimoinnissa?

Tekoäly (AI) on tietokoneohjelma, jonka on kyettävä oppimaan ja tekemään päätöksiä. Vaikka Google painottaa, että hyödyllisen sisällön ohjeissa tuottamaan yksilöllistä uniikkia sisältöä, voi teköäly auttaa hakukoneoptimointia useilla eri tavoilla.

Esimerkiksi, tekoäly voi auttaa tunnistamaan sisällössä olevia avainsanoja, joilla sivustoa kannattaa optimoida. Se voi myös arvioida sisällön laatua ja ehdottaa parannuksia, jotka voivat parantaa sivuston sijoitusta hakutuloksissa.

Tekoäly voi auttaa hallitsemaan ja optimoimaan sivuston linkkiverkkoa, joka on tärkeä osa hakukoneoptimointia.

Lisäksi tekoäly kykenee hallitsemaan ja automatisoimaan useita hakukoneoptimointiprosesseja, kuten sisällön luomista, metatietojen hallintaa, seurantaa ja raportointia. Tämän ansiosta se voi tehdä hakukoneoptimointiprosessista tehokkaampaa ja kustannustehokkaampaa.

Erityisesti sisällön luomista erilaisilla AI työkaluilla suosittelen käyttämään harkitusti. Teköälyn tuottama sisältö ei ole vältämättä riittävän uniikkia ja se ei useimmiten tuo lisäarvoa lukijalle.

Google arvio sisällön laatua neljän tekijän avulla (E-E-A-T):  experience, expertise, authoritativeness, and trustworthiness (vapaasti käännettynä kokemus, asiantuntemus, arvovalta ja luotettavuus). Vaikka nämä eivät suonaisesti ole sijoitustekijöitä, kiinnitä näihin huomioita uuden sisällön luomisessa. 

Tekoälyä voi hyödyntää esimerkiksi sisällöntuotannon alkuvaiheessa ja näin nopeuttaa  kokonaisprosessia. 

Kokonaisuudessaan tekoäly on kuitenkin erittäin hyödyllinen työkalu hakukoneoptimoinnissa.

Hakukoneoptimointia käyttäjä edellä

Kun hakukoneoptimointia tehdään ihmisille, ei pelkästään hakukoneille, ollaan lähempänä onnistumista.

Vieraillessaan sivuillasi asiakas löytää oikean tiedon helposti ja nopeasti.

Yksinkertaiset sivut, jotka latautuvat nopeasti ja vastaavat vierailijan hakusanoja ja antavat vastauksen etsittyihin kysymyksiin, sijoittuvat todennäköisemmin hakutuloksissa korkeammalle.

Koska Google haluaa tarjota käyttäjilleen hyödyllistä tietoa, uniikki sisältö joka on kirjoitettu ihmisille (ei hakukoneille), menestyy hakutuloksissa paremmin.

Hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen asia vaan se on jatkuva prosessi, joka vaatii jatkuvaa huomiota ja säätämistä. Vastaavasti hakukoneoptimoinnin tulokset ovat usein pysyvämpiä kuin esim. maksetun mainonnan.

Sijoitukset hakutuloksissa muuttuvat hakukoneiden kehittäessä toimintaansa. Parhaat tulokset saat, kun panostat verkkosivujen kehitykseen ja digitaaliseen asiakaskokemukseen pitkäjänteisesti.

Tarvitsetko apua hakukoneoptimoinnin aloitukseen. Varaa ilmainen konsultaatio ja kartoitetaan yhdessä miten voin auttaa. 

Jaa kirjoitus tästä: 

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Viimeisimmät artikkelit

Kiinnostuitko?

Kaipaatko  apua yrityksesi markkinoinnin suunnitteluun? Varaa ilmainen konsultaatio.

Jätä tähän yhteystietosi, niin otan pian yhteyttä ja sovitaan aika konsultaatiolle.