Mitä on hakukoneoptimointi?

Digimarkkinoinnissa ja verkkosivujen suunnittelun yhteydessä usein puhutaan hakukoneoptimoinnista, mutta mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimoinnin (SEO) tarkoituksena on kasvattaa hakukoneista (useimmiten Google) verkkosivuille tulevan liikenteen määrää ja laatua. 

Hakukoneoptimoinnin avulla tavoitat asiakkaat, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita vastaavasta tuotteesta tai palvelusta,  jota yrityksesi tarjoaa.

Kun ihminen syöttää hakusanan Googleen, hän saa suoran linkin yrityksesi kotisivuille. 

Hakukoneoptimoinnilla pyritään saamaan sivustosi mahdollisimman korkealle Googlen orgaanisissa hakutuloksissa, noudattamalla Googlen antamia ohjeita.

Tiesitkö, että valtaosa käyttäjistä selaa Googlen hakutuloksista vain ensimmäisen sivun?

Siksi hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa! 

Mitä hakukoneoptimointi käytännössä tarkoittaa?

Käytännössä hakukoneoptimointi sisältää mm.

  • avainsanatutkimuksen,
  • sivuston teknisen hakukoneoptimoinnin,
  • mobiilioptimoinnin,
  • kuvienkäsittelyn,
  • sisäiset ja ulkoiset linkitykset 
  • lisäksi sisällöllä on iso merkitys, silloin kun halutaan hakutulosten kärkipaikoille.   

 

Googlen tarkoituksena on, että käyttäjät löytävät etsimänsä tiedon helposti ja nopeasti.

Verkkosivujen sisältöjen pitäisi olla laadukasta ja sisällön tulisi vastata määriteltyjä avainsanoja. Ammattimaisesti toteutetussa hakukoneoptimoinnissa on teknisen optimoinnin lisäksi huomioitu myös käyttäjäkokemus. Eli hakukoneoptimointi on paljon muuta kuin oikeiden sanojen syöttämistä sivuille. 

Tiesitkö, että Google on ilmoittanut, että jatkossa sivuston sijoitus hakutuloksissa määräytyy  mm. sen mukaan miten hyvin sivusto toimii mobiiliversiossa.  

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa mm.  mobiiliystävällisyys, nopeus ja käyttäjäkokemus.

Hakukoneoptimointia käyttäjä edellä

Kun hakukoneoptimointia tehdään ihmisille, ei pelkästään hakukoneille, ollaan lähempänä onnistumista.

Vieraillessaan sivuillasi asiakas löytää oikean tiedon helposti ja nopeasti.

Yksinkertaiset sivut, jotka latautuvat nopeasti ja vastaavat vierailijan hakusanoja, sijoittuvat todennäköisemmin hakutuloksissa korkeammalle.

Hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen asia vaan se on jatkuva prosessi.

Sijoitukset hakutuloksissa muuttuvat hakukoneiden kehittäessä toimintaansa. Parhaat tulokset saat, kun panostat verkkosivujen kehitykseen ja digitaaliseen asiakaskokemukseen pitkäjänteisesti. 

 Tarvitsetko apua hakukoneoptimoinnin kanssa? Tutustu lisää ja tilaa ilmainen Hakukoneoptimoinnin nykytilan kartoitus.

Jaa kirjoitus tästä: 

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Viimeisimmät artikkelit

Kiinnostuitko?