Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.
Haluaisitko oppia tekemään markkinointia, joka vetää puoleensa yrityksen unelma-asiakkaita?
“Tunne asiakkaasi” on yksi inbound-markkinoinnin lähtökohdista, eikä turhaan.
Ymmärtääksesi asiakkaita ja heidän ongelmiaan, sinun on tiedettävä keitä he ovat. Ensimmäinen askel kohti vaikuttavaa markkinointia, on oppia tuntemaan asiakkaasi.
Tiedätkö mitä sosiaalisen median palveluita he käyttävät? Minkä ikäisiä he ovat? Millaisia haasteita he kohtaavat?
Kun tunnet asiakkaasi läpikotaisin, osaat tuottaa sisältöä, joka puhuttelee juuri oikeita ihmisiä.
Tässä artikkelissa tarkastellaan kuinka luodaan ostajapersoonia, mitä tietoja niiden tulisi sisältää ja miten voit käyttää niitä markkinoinnin tehostamiseen.
Ostajapersoona on fiktiivinen esitys yrityksen ihanteellisesta asiakkaasta, joka perustuu markkinatutkimukseen ja todelliseen tietoon olemassa olevista asiakkaista, mukaan lukien heidän demografiset tiedot, kiinnostuksen kohteet ja motivaatiot.
Ostajapersoona ei ole sama asia kuin kohderyhmä. Kohderyhmä koostuu käyttäjäryhmistä, joille markkinoit palveluita.
Ostajapersoonat ovat taas kuvitteellisia henkilöitä, jotka edustavat joko oikeita asiakkaita tai yritykselle potentiaalisia asiakkaita.
Eli kun luodaan ostajapersoonia, mennään paljon syvemmälle potentiaalisen asiakkaan tavoitteisiin, haasteisiin, unelmiin ja tapoihin.
Ostajapersoonan määrittely auttaa ymmärtämään kohdeyleisöä ja varmistamaan, että suunnittelet tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat heidän tarpeitaan.
Yrityksen on vaikea tehdä markkinointia tuntematta asiakkaita.
Syvällinen ymmärrys asiakkaista auttaa sinua sisällöntuotannossa, tuotekehityksessä, palvelumuotoilussa ja kaikessa mikä liittyy asiakkaiden hankintaan ja niiden säilyttämiseen.
Monesti pelkona on, että kohderyhmän rajaamisella menetetään asiakkaita. Pahimmassa tapauksessa saatetaan päätyä markkinoimaan kaikkea kaikille, jonka lopputuloksena luodaan persoonatonta sisältöä, joka ei jää kenenkään mieleen.
Ostajapersoonan määrittely auttaa ymmärtämään asiakkaiden haasteita, tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö yrityksellä voi olla asiakkaita kohderyhmän ulkopuolelta.
Määrittelyn avulla opit ymmärtämään, kenelle tarkalleen markkinoit ja kuinka markkinoida heille. Tiedät kuinka saat kohdeyleisön huomion, ylläpidät kiinnostusta ja voit palvella asiakkaitasi paremmin.
Ostajapersoonan määrittely voidaan aloittaa tarkastelemalla nykyisiä asiakkaita.
He ovat jo tehneet valinnan ostaa yritykseltä ja osa heistä todennäköisesti vastaa yrityksesi unelma-asiakasta.
Ostajapersoonan tulisi sisältää ainakin demografiset tiedot, käyttäytymismallit, motivaatiot ja tavoitteet.
Mitä yksityiskohtaisempi olet, sen parempi.
Ostajapersoonan luominen voi olla haastavaa, koska se vaatii asettumista asiakkaiden saappaisiin. Se on kuitenkin vaivan arvoista sillä, saat hyödyllistä tietoa, jota voit hyödyntää yrityksesi monella eri osa alueella.
Käytä tutkimuksista saatuja tietoja mahdollisuuksien mukaan. Keräämäsi tiedot auttavat sinua luomaan ostajapersoonia.
Hyödyntämällä näitä tietoja markkinoinnissa, voit tehdä juuri oikeaa kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä.
Kun luot ostajapersoonaa, tarkastele ainakin seuraavia asioita:
Ostajapersoonien luomisesta hyötyvät niin pienet kuin suuretkin yritykset.
Ostajapersoonat helpottavat markkinointia monella tapaa ja niiden avulla luot aidosti kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä.
Jaa kirjoitus tästä:
Tilaa uutiskirje
Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.
Kaipaatko apua yrityksesi markkinoinnin suunnitteluun? Varaa ilmainen konsultaatio.
Jätä tähän yhteystietosi, niin otan pian yhteyttä ja sovitaan aika konsultaatiolle.
Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.