Ostajapersoonat ovat yrityksen unelma-asiakkaita

Haluaisitko oppia tekemään markkinointia, joka vetää puoleensa yrityksen unelma-asiakkaita?

“Tunne asiakkaasi” on yksi inbound-markkinoinnin lähtökohdista, eikä turhaan.

Ymmärtääksesi asiakkaita ja heidän ongelmiaan, sinun on tiedettävä keitä he ovat. Ensimmäinen askel kohti vaikuttavaa markkinointia, on oppia tuntemaan asiakkaasi. 

Tiedätkö mitä sosiaalisen median palveluita he käyttävät? Minkä ikäisiä he ovat? Millaisia haasteita he kohtaavat?

Kun tunnet asiakkaasi läpikotaisin, osaat tuottaa sisältöä, joka puhuttelee juuri oikeita ihmisiä.

Tässä artikkelissa tarkastellaan kuinka luodaan ostajapersoonia, mitä tietoja niiden tulisi sisältää ja miten voit käyttää niitä markkinoinnin tehostamiseen.

Mitä tarkoittaa ostajapersoona?

Ostajapersoona on fiktiivinen esitys yrityksen ihanteellisesta asiakkaasta, joka perustuu markkinatutkimukseen ja todelliseen tietoon olemassa olevista asiakkaista, mukaan lukien heidän demografiset tiedot, kiinnostuksen kohteet ja motivaatiot.

Ostajapersoona ei ole sama asia kuin kohderyhmä. Kohderyhmä koostuu käyttäjäryhmistä, joille markkinoit palveluita.

Ostajapersoonat ovat taas kuvitteellisia henkilöitä, jotka edustavat joko oikeita asiakkaita tai yritykselle potentiaalisia asiakkaita.

Eli kun luodaan ostajapersoonia, mennään paljon syvemmälle potentiaalisen asiakkaan tavoitteisiin, haasteisiin, unelmiin ja tapoihin.

Ostajapersoonat kaksi naista kävelee kadulla.
Ostajapersoonaa voisi kuvailla yrityksen unelma-asiakkaaksi.

Ostajapersoonan määrittely auttaa ymmärtämään kohdeyleisöä ja varmistamaan, että suunnittelet tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat heidän tarpeitaan.

Mitä hyötyä ostajapersoonista on?

Yrityksen on vaikea tehdä markkinointia tuntematta asiakkaita. 

Syvällinen ymmärrys asiakkaista auttaa sinua sisällöntuotannossa, tuotekehityksessä, palvelumuotoilussa ja kaikessa mikä liittyy asiakkaiden hankintaan ja niiden säilyttämiseen.

Monesti pelkona on, että kohderyhmän rajaamisella menetetään asiakkaita.  Pahimmassa tapauksessa saatetaan päätyä markkinoimaan kaikkea kaikille, jonka lopputuloksena luodaan persoonatonta sisältöä, joka ei jää kenenkään mieleen. 

Ostajapersoonan määrittely auttaa ymmärtämään asiakkaiden haasteita, tarpeita ja kiinnostuksen kohteita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö yrityksellä voi olla asiakkaita kohderyhmän ulkopuolelta. 

Määrittelyn avulla opit ymmärtämään, kenelle tarkalleen markkinoit ja kuinka markkinoida heille.  Tiedät kuinka saat kohdeyleisön huomion, ylläpidät kiinnostusta ja voit palvella asiakkaitasi paremmin. 

Ostajapersoonan edut:

  • Opit ymmärtämään kohdeyleisöä.
  • Opit luomaan sisältöä, joka vetoaa juuri oikeisiin ihmisiin.
  • Saat tietoa, jota voit hyödyntää uusien tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa.
  • Voidaan käyttää myös ei toivottujen asiakkaiden määrittelyyn.
  • Tuo kustannustehokkuutta markkinointiin.
Nainen tekee ostoksia puhelimella.
Ostajapersoonat toimivat markkinoinnin, myynnin ja palveluiden tuottamisen työkaluna.

Miten ostajapersoona määritellään?

Ostajapersoonan määrittely voidaan aloittaa tarkastelemalla nykyisiä asiakkaita.
He ovat jo tehneet valinnan ostaa yritykseltä ja osa heistä todennäköisesti vastaa yrityksesi unelma-asiakasta.

Ostajapersoonan tulisi sisältää ainakin demografiset tiedot, käyttäytymismallit, motivaatiot ja tavoitteet.

Mitä yksityiskohtaisempi olet, sen parempi.

Ostajapersoonan luominen voi olla haastavaa, koska se vaatii asettumista asiakkaiden saappaisiin. Se on kuitenkin vaivan arvoista sillä, saat hyödyllistä tietoa, jota voit hyödyntää yrityksesi monella eri osa alueella.

Vinkit ostajapersoonan luomiseen:

  • Kysy rohkeasti palautetta. 
  • Haastattele asiakkaita ja yrityksen työntekijöitä, jotka tuntevat asiakkaat parhaiten, esimerkiksi myyjiä. 
  • Käytä hyödyksi analytiikkaa (esimerkiksi verkkosivuvierailut).
  • Tarkastele kuinka asiakkaat ovat löytäneet yrityksesi ja millaista sisältöä he ovat kuluttaneet. 

Käytä tutkimuksista saatuja tietoja mahdollisuuksien mukaan. Keräämäsi tiedot auttavat sinua luomaan ostajapersoonia.

Hyödyntämällä näitä tietoja markkinoinnissa, voit tehdä juuri oikeaa kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä. 

Mitä tietoja ostajapersoonan tulisi sisältää?

Kun luot ostajapersoonaa, tarkastele ainakin seuraavia asioita: 

  • Demografiset tiedot: ikä, sukupuoli, tulotaso, koulutustausta.
  • Käyttäytyminen: Millaisilla verkkosivustoilla he vierailevat? Kuinka he käyttävät sosiaalista mediaa? Mitkä ovat heidän harrastuksensa? Miten he löytävät uusia tuotteita/palveluita. Mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksiin?
  • Psykografiset piirteet: arvot, kiinnostuksen kohteet.
Ostajapersoona malli.

Yhteenveto

Ostajapersoonien luomisesta hyötyvät niin pienet kuin suuretkin yritykset.

Ostajapersoonat helpottavat markkinointia monella tapaa ja niiden avulla luot aidosti kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä.

Jaa kirjoitus tästä: 

Viimeisimmät artikkelit

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Yhteistyössä