Tekoäly sisällöntuotanossa

Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa hakukoneoptimoinnin kannalta.

Artikkeli on päivitetty 5.12.2023

Tekoäly (AI) on tietokoneohjelma, jonka on kyettävä oppimaan ja tekemään päätöksiä itsenäisesti. Tekoälyn mahdollisuudet ovat kehittyneet vauhdilla ja tulevaisuudessa se tulee muuttamaan työnkulkua monella tavalla.

Erityisesti viimeaikoina huomiota saanut ChatGPT  ja Googlen julkaisema Bard ovat vauhdittanut keskustelua tekoälyn hyödyntämisestä monilla tavoin. 

Kun tekoälyn yhdistää inhimilliseen asiantuntemukseen, voivat yritykset saada todellista kilpailuetua sen käytöstä. Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa nopeuttaa työskentelyä ja sen avulla voit säästää aikaa, mutta sopiiko se kaikkeen sisällöntuotantoon? 

Tässä artikkelissa pohditaan, miten tekoälyä (AI) kannattaa hyödyntää sisällöntuotannossa hakukoneoptimoinnin kannalta ja kuinka se kannattaa tehdä. 

Hakukoneoptimoinnissa erilaiset AI työkalut ovat todella hyödyllisiä, mutta voiko tekoälyä hyödyntää hakukoneoptimoidun tekstin tuottamiseen?

Millainen sisältö menestyy Googlessa?

Mietitäänpä ensin millaista sisältöä tulisi luoda, jos haluaa sijoittua Googlen hakutuloksissa hyville sijoille.

Google arvio sisällön laatua mm. näiden neljän tekijän avulla (E-E-A-T): experience, expertise, authoritativeness, and trustworthiness (vapaasti käännettynä kokemus, asiantuntemus, arvovalta ja luotettavuus).

Mikäli haluaa hyviä sijoituksia Googlessa, tulisi kävijöille tarjota arvokasta sisältöä, joka on hyödyllistä ja mielellään perustuu kirjoittajan kokemukseen ja ammattitaitoon.

Kärkituloksia ei saavuteta yhdistelemällä ja kopioimalla muiden sisältöjä. Ja juuri näin tekoälyn tuottama teksti toimii. Tekoäly tuottaa tekstiä, joka on yhdistelty useasta olemassa olevasta lähteestä.

Tekoälyn tuottama teksti ei välttämättä ole riittävän uniikkia ja se ei useimmiten tuo lisäarvoa lukijoille. Tekstistä puuttuu kokemukseen perustuva näkökulma ja asiantuntijuus.

Uskoisin, että mitä enemmän totumme lukemaan tekoälyllä tuotettua tekstiä, sitä enemmän alamme kaipaamaan inhimillisempää sisällöntuotantoa. Miten tämä sitten liittyy hakukoneoptimointiin? Kun tarjoat sivuilla hyvää sisältöä, ihmiset viipyvät siellä pidempään. Tämä toimii taas yhtenä merkkinä hakukoneelle, että sivujesi sisältö on suosittelun arvoista. 

Miten tekoälyä voisi hyödyntää tekstien kirjoittamisessa?

Tekoälyn avulla voidaan tuottaa yllättävän hyvää tekstiä nopeasti ja vaivattomasti.

Tekoäly on hyvä työkalu kirjoitustyön alkuvaiheessa ja se nopeuttaa kirjoitusprosessia. Tekoäly voi olla oiva apuri tietoon perustuvan tekstin kirjoittamiseen, mutta aitoa kokemuksiin perustuvaa tekstiä tekoäly ei kykene tuottamaan.

Jos haluat vedota lukijan tunteisiin ja saada ihmiset reagoimaan, suosittelen edelleen kirjoittamaan tekstit osittain itse. Tekoäly kuitenkin nopeuttaa kirjoitusprosessia, joten SEO:n kannalta voi olla riittävää, että muokkaat tekoälyn tuottaman tekstin ja lisäät siihen omia kokemuksia ja mielipiteitä. 

Google on yleisesti ottaen ottanut kantaa, että tekoälyn kirjoittama sisältö sopii heille niin kauan kuin siitä on hyötyä ihmisille eikä se ole keskittynyt hakutulosten manipulointiin.

Uskoisin, että tulevaisuudessa Google tulee panostamaan entistä enemmän laatutekijöihin ja rajoittamaan ilman lisäarvoa tuotettujen tekstien näkyvyyttä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tekoälyä voisi käyttää sisällöntuotantoon. Huolehdi vain, että tuottamasi tekstit sisältävät myös inhimillistä asiantuntijuutta ja kokemuksiin perustuvia mielipiteitä. 

Muuten tekoäly on erittäin hyödyllinen apuväline sisällöntuotannossa hakukoneoptimointia ajatellen. Erityisesti tekoäly sopii tietojen analysointiin, mikä on merkittävä osa tehokkaan SEO-strategian suunnittelua.

Tekoäly voi esimerkiksi:

  • Auttaa löytämään uusia mahdollisuuksia: se voi ehdottaa sopivia avainsanoja ja millaista sisältöä kannattaisi luoda, sekä mahdollisuuksia ulkoisiin linkkeihin. 
  • Lisäksi se voi ehdottaa sisällön parannuksia: tekoäly voi arvioida sisällön laatua ja ehdottaa parannuksia, jotka voivat nostaa sivuston sijoitusta hakutuloksissa.
  • Tekoäly voi auttaa sisällön kohdentamisessa oikeanlaiselle kohderymälle oikeaan aikaan. 
  • Tekoäly voi jopa analysoida sivun käyttäjäkokemusta ja antaa suosituksia kuinka sitä voi parantaa. 

Yhteenveto

Tekoäly tehostaa sisällöntuotantoa ja helpottaa hakukoneoptimointia, mutta sisällöntuottajia tarvitaan edelleen luomaan tekstejä, jotka koskettavat ja saavat ihmiset reagoimaan. 

Tällä hetkellä monet yritykset hyödyntävät tekoälyä kaikenlaisissa sisällöissä.  

Uskoisin kuitenkin, että tulevaisuudessa algoritmit suosivat enemmän ihmisen kirjoittamaa sisältöä, sillä siitä tulee harvinaisempaa.  Vaikka käytät tekoälyä kirjoitusprosessin aloittamiseen, jos haluat että tekstisi menestyy hakukoneissa pitkällä aikavälillä, huolehdi että ihminen on muokannut lopulisen tekstin ja lisännyt sinne omaa asiantuntemusta ja kokemuksia. 

Parhaassa tapauksessa tekoäly ja ihmiset voivat työskennellä yhdessä luoden laadukasta ja arvoa tuottavaa sisältöä. 

Jaa kirjoitus tästä: 

Viimeisimmät artikkelit

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Yhteistyössä