Miksi jokainen yritys tarvitsee verkkosivut

Nykypäivänä on selvää, että yritys tarvitsee verkkosivut. Suurin osa kuluttajista on verkossa etsimässä tietoa ja palveluita. 

Silti edelleen törmää yrityksiin, jotka luottavat esimerkiksi ainoastaan Facebook-sivuihin, tai verkkosivut ovat vanhanaikaiset ja niitä ei ole päivitetty pitkään aikaan.

5 syytä miksi jokaisella yrityksellä tulisi olla verkkosivut

1. Hakukoneoptimointi ja hakukonenäkyvyys

Verkkosivut ovat usein ensimmäinen paikka, josta asiakas etsii tietoa tuotteista ja palveluista, sekä lisätietoja yrityksestä.

Näkyvyys sosiaalisen median kanavissa on tärkeää, mutta verkkosivut ovat digitaalisen markkinointisi ydin.

Yhä useampi kuluttaja etsii ja vertailee tietoja verkosta ennen suurten ostosten tekemistä. Jos yrityksellä ei ole verkkosivuja tai ne ovat huonosti toteutetut, jäädään tämän vertailun ulkopuolelle. 

Mietitäänpä tilannetta: potentiaalinen asiakas etsii juuri sitä tuotetta tai palvelua jota tarjoat.

Mitä hän tekee ensimmäisenä?

Arvasit oikein, todennäköisesti asiakas avaa hakukoneen ja syöttää avainsanan, joka kuvaa etsittyä tuotetta tai palvelua.

Hän katsoo hakutulokset läpi ja jatkaa eteenpäin verkkosivulle, joka löytyy hakutulosten ensimmäisiltä sivuilta.

Yrityksesi kannalta onkin ensiarvoisen  tärkeää, että olet tässä kilpailussa mukana. Hyvin toteutetulla hakukoneoptimoinnilla parannat sijoituksia hakutuloksissa ja kasvatat yrityksesi näkyvyyttä. 

2. Myynti ja asiakaspalvelu

Useimmiten verkkosivujen tehtävä on ohjata kävijöitä muuttumaan asiakkaiksi.

Verkkosivuilla voidaan myös palvella olemassa olevia asiakkaita, tarjota tietoa yrityksestä tai kerätä yhteystietoja.

Verkkosivuprojektin alussa on tärkeää miettiä mikä on verkkosivujen ensisijainen tehtävä ja millaisia tavoitteita niille asetetaan. 

Verkkosivut ovat hyvä paikka markkinoida tuotteita ja palveluita. Kävijät saavat rauhassa tutustua tarjontaan ja yhteydenotto helpottuu.

Hyvin suunnitellut verkkosivut ohjaavat käyttäjiä kohti määriteltyä tavoitetta ja lopulta saat lisää myyntiä.

Verkossa voit tarjota asiakaspalvelua 24/7,  juuri silloin kun asiakkaasi sitä tarvitsevat.

Tarvitset myös paikan johon ohjaat sosiaalisen median liikenteen.

3. Visuaalinen ilme ja brändi

Verkkosivuilla pääset vahvistamaan yrityksesi brändiä. Vakuuttava ulkoasu viestii kävijälle mistä nettisivuilla on kyse ja houkuttelee  tutustumaan lisää.

Otetaan esimerkki: kävelet sisään kivijalkaliikkeeseen, josta varmasti löytyisi hyviä tuotteita, mutta esillepanoon ei ole panostettu.

Tuotteet ovat sekaisin ympäri liikettä ja et löydä etsimääsi. Todennäköisesti vierailu liikkeessä jää lyhyeksi ja jatkat matkaa seuraavaan liikkeeseen.

Tämä pätee myös verkkosivuilla.

Verkkosivut ovat monesti paikka, jossa kohtaat asiakkaan ensimmäisen kerran ja pääset antamaan hyvän ensivaikutelman. 

Huolellisesti suunnitellut brändielementit kuten värit, logo, typografia ja kuvamaailma ovat tehokas osa yritysbrändin luomista ja hyvin toteutettuina ne lisäävät uskottavuutta asiakkaan silmissä.

Hyvällä grafiikalla voidaan tukea käyttäjäkokemusta ja auttaa kävijää löytämään haluttu tieto mahdollisimman helposti.

Käyttäjäkokemukseen panostaminen on tärkeää, sillä 88 % käyttäjistä eivät todennäköisesti palaa verkkosivuille, mikäli ensimmäinen kokemus on ollut huono (lähde Hubspot).

4. Uskottavuus

Ammattimaisella toteutuksella ja hyvillä sisällöillä pääset vahvistamaan yrityksen asiantuntija-asemaa. 

Verkkosivujen puute heikentää uskottavuutta, ja asiakas saattaa miettiä onko yrityksesi edes olemassa.

Verkkosivujen olemassaolo ei kuitenkaan yksinään riitä, vaan niiden tulisi vastata  asetettuihin tavoitteisiin ja tarjota kävijöille paras mahdollinen käyttäjäkokemus. 

Mietitään asiaa asiakkaan silmin.  

Miten toimisit seuraavassa tilanteessa? Olet lomalla vieraalla paikkakunnalla ja autossasi ilmenee ongelma, johon tarvitset korjaamon apua. Lyhyen selvittelyn jälkeen lähistöltä löytyy kaksi korjaamoa.

Toisella on selkeät kotisivut, jossa on ilmoitettu aukioloajat, hintatiedot, sijainti ja voit varata ajan korjaukseen suoraan kotisivun kautta.

Toisella yrityksellä  löytyy Facebook-sivu, mutta muuta tietoa yrityksestä ei oikein löydy.

Kumman korjaamon sinä valitset?

5. Omistus

Sosiaalisen median kanavat ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia, mutta ne eivät yksinään riitä.

Miten olet varautunut tilanteeseen, jossa sosiaalisen median algoritmia tai käyttäjäehtoja muutetaan? Entä jos yritystilisi suljetaan ilman varoitusta tai sosiaalisen median kanavan suosio laskee? 

Luottamalla yksinään sosiaalisen median kanaviin sitoudut kolmannen osapuolen käyttöehtoihin, etkä omista verkkonäkyvyyttäsi.

Verkkosivut on alusta, jonka omistat ja hallitset itse.

Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun hyödynnetään sosiaalista mediaa ja verkkosivuja, niin että ne täydentävät toisiaan ja tavoitat asiakkaasi tehokkaasti. 

Jokainen yritys tarvitsee verkkosivut

Verkkosivuprojekti tulisi aina nähdä sijoituksena yritykseen, joka ennen pitkää  maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

Myös järkevällä hinnalla voidaan toteuttaa kotisivut, jotka palvelevat yrityksen tarpeita. 

Vuonna 2022 verkkosivut ovat edelleen yrityksen tärkein digitaalisen markkinoinnin kanava.

Tarvitsetko apua kotisivujen päivittämisessä tai kokonaan uudet kotisivut?

Ota yhteyttä ja katsotaan miten voin auttaa. 

Jaa kirjoitus tästä: 

Viimeisimmät artikkelit

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Yhteistyössä