Google Yritysprofiili – ilmaista näkyvyyttä Googlessa

Artikkeli on päivitetty 11.4.2024

Mikä on Google Yritysprofiili

Google My Business (nykyisin Googlen yritysprofiili) on maksuton työkalu, jonka avulla voit hallinnoida yrityksen näkyvyyttä Googlen haussa ja Google Maps-palvelussa.

Google Yritysprofiili palvelun avulla tavoitat kiinnostuneet asiakkaat ja voit jakaa tärkeitä tietoja yrityksestäsi. Voit julkaista esimerkiksi kuvia ja tarjouksia, sekä ilmoittaa yhteystietosi ja aukioloajat. Lisäksi asiakkaat voivat tehdä arvosteluja ja yhteydenotto helpottuu.

Tiedot tulevat esiin heti maksettujen mainosten jälkeen (mobiili) tai hakutulosten oikealle puolelle laatikkoon (desktop). Lisäksi saat näkyvyyttä Googlen karttahaussa ja asiakkaat saavat reittiohjeet luoksesi yhdellä klikkauksella.

Miten Googlen Yritysprofiili käytännössä toimii?

Kuvitellaan, että olet vierailulla toisella paikkakunnalla ja mielesi tekee pizzaa.

Voit etsiä paikallista pizzeriaa käyttäen Google Mapsia tai Google-hakua, Yritysprofiilin avulla luotu kartta-merkintä näkyy sinulle hakutulosten joukossa.

Kartta-merkinnässä näytetään ravintolan nimi, osoite, puhelinnumero, arvostelut ja mahdolliset valokuvat. Voit kätevästi suunnata suoraan Google Maps -sovellukseen ja nähdä ravintolan sijainnin kartalla.

Tämä antaa sinulle hyvän yleiskuvan ravintolasta ja auttaa tekemään päätöksen vierailusta.

Googlen yritysprofiili Google Maps haussa.
Voit vertailla palveluntarjoajia kätevästi Google Maps -haussa.

Näin otat käyttöön Google My Business-palvelun

Voit ottaa palvelun käyttöön Google Yritysprofiili sivulla. 

Huomioi, että ennen käyttöönottoa tarvitset Google-tilin. Googlella on monia hyödyllisiä palveluita, joihin voit käyttää näitä tunnuksia. Tarkemmat ohjeet tilin luontiin löytyvät täältä

Google My Business aloitus.

1. Aloita tilin perustaminen valitsemalla hallinnoi nyt.

 

Google My Business tiedot.

2. Tämän jälkeen Google pyytää sinua valitsemaan yrityksesi listalta tai jos yritystä ei löydy voit lisätä sen itse.

Google My Business luo yritysprofiili.

3. Lisää seuraavaksi yrityksen toimiala. Jos toimialoja on monta, valitse yritystäsi parhaiten kuvaava.

Google My Business yrityksen sijainti.

4. Seuraavaksi voit lisätä yrityksen sijainnin.

Lisäämäsi sijainti tulee näkyviin myös Googlen karttahaussa, joten se on tärkeä erityisesti kivijalkaliikkeille tai, jos vastaanotat asiakkaita yrityksen tiloissa.

Voit myös lisätä alueen, jolla palvelet asiakkaita.

Tämän jälkeen lisäät yhteystiedot kuten puhelinnumeron ja osoitteen.

Google My Business aukioloajat.

5. Voit täydentää tietoja lisäämällä aukioloajat, palvelut, kuvia ja yrityksen kuvauksen.

Nämä kaikki tiedot voi täydentää myös myöhemmin.

6. Lopuksi sinun tulee varmistaa Googlen yritysprofiili-tilisi. Google antaa useita vaihtoehtoja varmistukselle. Useimmiten se tehdään postikortilla, jonka voit tilata juuri lisäämääsi osoitteeseen.

Postikortissa on varmistuskoodi. Lisäämällä koodin palveluun varmistat, että todella omistat lisäämäsi yrityksen. Huomioi, että kortin saapuminen voi kestää muutaman viikon.

Varmistuksen jälkeen palvelu käytössäsi.

Vinkit Googlen yritysprofiiliin

Saadaksesi parhaan hyödyn Google yritysprofiilista, suosittelen täyttämään yrityksen tiedot huolella ja pitämään ne ajan tasalla.

  • Varmista säännöllisesti, että aukioloajat ovat oikein.
  • Käy vastaamassa asiakkaiden jättämiin arvosteluihin ja pyydä tyytyväisiä asiakkaita arvostelemaan yrityksesi.
  • Lataa palveluun laadukkaita kuvia liikkeestäsi ja tuotteista.

Google yritysprofiili kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön, koska se on täysin ilmainen ja sen avulla parannat näkyvyyttä Googlessa.

Jaa kirjoitus tästä: 

Viimeisimmät artikkelit

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Yhteistyössä