Enemmän tuloksia konversio-optimoinnin avulla
Digimarkkinoinnissa puhutaan usein konversio-optimoinnista eli Conversion Rate Optimization (CRO), mutta mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? Verkkosivujen osalta konversio on haluttu lopputulos, jonka kävijä suorittaa vieraillessaan sivustolla.
Ihmiset saapuvat kotisivuille erilaisista syistä. Osa on klikannut mainosta, osa taas haluaa tilata uutiskirjeen. Toiset saattavat tulla lukemaan tiettyä artikkelia tai he etsivät tietoa jostakin tuotteesta.
Kotisivut eivät kuitenkaan automaattisesti tuota yhteydenottoja ja myyntiä.
Tässä kirjoituksessa perehdytään konversio-optimointiin ja siihen kuinka saat kotisivuilta enemmän myyntiä. Ensin on hyvä käydä läpi asiat jotka on laitettava kuntoon ennen konversio-optimoinnin aloitusta.
Tuotteet ja palvelut
Ihan ensimmäiseksi kannattaa selvittää riittääkö tuotteille ja palveluille kysyntää ja onko hinnoittelu kohdallaan.
Jos kävijöitä riittää, mutta et silti saa esimerkiksi yhteydenottoja, on hyvä pohtia, onko tuotteissa ja palveluissa kehittämisen varaa.
Kävijämäärät kotisivuilla
Selvittääksesi kotisivujen kuukausittaiset kävijämäärät, sinun tulee asentaa sivustolle kävijäseuranta.
Jos sivustolla ei ole kävijöitä, et luonnollisesti saa yhteydenottoja.
Kävijäseuranta kannattaa asentaa heti alusta saakka, koska sen avulla voidaan seurata sivuston kehitystä ja tarttua mahdollisiin ongelmakohtiin.
Jos kävijöitä on vähän, selvitä löytyykö sivusto hakukoneista, ohjataanko liikennettä sosiaalisesta mediasta ja oletko tarvittaessa mainostanut sivuja?
Kotisivujen ulkoasu ja tietoturva
Tarkastele myös kotisivujen ulkoasua ja toimivuutta. Ovatko sivut nykyaikaisen näköiset, toimivatko ne moitteetta ja latautuvat nopeasti? Milloin kotisivujen ilmettä on viimeksi päivitetty? Löytyykö SSL-sertifikaatti (se lukon kuva siellä osoitepalkissa) ja ovatko sivut responsiiviset?
Ovatko kaikki edellä mainitut asiat kunnossa, mutta silti kävijät eivät muutu asiakkaiksi? Yksi yleisimmistä syistä miksi tavoitteet eivät toteudu verkkosivuilla johtuu siitä, että ihmiset ovat tulleet sivustolle vääristä syistä, tai he eivät tiedä kuinka toimia.
Verkkosivuilla kävijöitä on opastettava ja ohjattava eteenpäin kohti haluttuja toimintoja. Sivustolla ei saisi olla yhtään umpikujaa, jossa kävijälle tulee olo, että hän ei tiedä kuinka tulee toimia.
Jos vierailijat eivät löydä haluttuja tietoja tai verkkosivu ei vastaa odotuksia, he todennäköisesti poistuvat välittömästi. Kävijän tulisi heti saada käsitys siitä mitä tarjoat, miten se auttaa juuri häntä ja miten tulee toimia, että sen saa.
• Tee kohderyhmälle suunnattua sisältöä
• Panosta otsikointiin
• Ohjaa käyttäjiä kehotteiden (Call to Action CTA) avulla
• Tarjoa erilaisia yhteydenottotapoja
• Rakenna luottamusta (esimerkiksi asiakaspalautteet, referenssit ja arvostelut)
• Tarjoa asiakkaalle syy ostaa juuri sinulta
Konversio-optimointi on testaamista
Monia yllä olevia osa-alueita voidaan lähteä toteuttamaan itsenäisesti, mutta parhaiden tulosten saavuttamiseksi, on tärkeää testata vaihtoehtoja ja analysoida tuloksia. Aina lopputulos ei ole sama mitä alkuun on odotettu.
Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on parantaa konversioprosenttia. Eli jos verkkosivuilla käy 100 ihmistä, joista yksi tekee tilauksen, tällöin konversioprosentti on 1%. Mikäli konversio-optimoinnin avulla määrä nousee kahteen, tällöin konversioprosentti on 2% ja myynti on tuplaantunut.
Konversio voi olla esimerkiksi:
• oppaan lataaminen
• uutiskirjeen tilaus
• tietyllä sivulla vierailu
• blogiartikkelin lukeminen
• ajanvaraus
• yhteydenottolomakkeen täyttäminen
• verkkokaupassa tilaus.
Konversio-optimoinnista voi olla apua erityisesti silloin, kun verkkosivuilla on paljon kävijöitä, mutta halutut tulokset jäävät saavuttamatta.
Konversio-optimoinnin työkaluja
- A/B testaus
Google optimize - Kävijäseuranta
Google Analytics - Lämpökartta
Hotjar - Sivuston nopeus
PageSpeed Insights
Yhteenveto
Ei riitä, että verkkosivut näyttävät hyvältä.
Markkinointiin käytetyt eurot valuvat hukkaan, jos verkkosivulla vierailevat kävijät eivät muutu asiakkaiksi.
Konversio-optimoinnin avulla löydetään sivuston ongelmakohdat ja tehostetaan markkinointia. Jo pienillä muutoksilla voi olla iso vaikutus.
Onnistuessaan konversio-optimointi kasvattaa yrityksen liikevaihtoa.
Kysy rohkeasti apua ja anna minun auttaa!