Näin teet myyvät tekstit kotisivuille

Kotisivujen sisällöllä on suuri merkitys asiakkaiden houkuttelemisessa ja sitouttamisessa. Vaikka visuaalisesti näyttävät sivut ovat tärkeitä, ne eivät yksinään tuo sinulle asiakkaita, jos sisältö on heikkoa.

Toisaalta, hyvin kirjoitetuilla teksteillä voit vakuuttaa vierailijan ja parhaimmillaan saada uuden asiakkaan.

Tässä blogikirjoituksessa käyn läpi kuuden kohdan avulla, kuinka luot myyvät sisällöt kotisivuillesi.

Wireframe.

1. Laadi tavoitteet

Ennen kuin kirjoitat riviäkään tekstiä tulisi miettiä tavoitteet. Voit esimerkiksi asettaa 1-2 konkreettista tavoitetta, jotka haluat saavuttaa uusien nettisivujesi avulla. Tavoitteet voivat olla esimerkiksi
  • lisääntynyt yhteydenottojen määrä,
  • kasvanut myynti tai
  • uusien tilaajien hankkiminen uutiskirjeelle.

Kun tavoitteet ovat selkeät, on helpompi suunnitella ja toteuttaa sisältöjä, jotka tukevat näitä tavoitteita.

2. Määritä kohderyhmä

Seuraavaksi on tärkeää määritellä kohderyhmä.

Kohderyhmän tarkka määrittely auttaa sinua luomaan mielenkiintoista ja puhuttelevaa sisältöä. Jos et rajaa kohderyhmääsi tarpeeksi tarkasti, saatat päätyä tuottamaan tylsää sisältöä, joka ei puhuttele ketään.

Pyri kuvittelemaan unelma-asiakkaasi ja kirjoittamaan sisältöä, joka puhuttelee juuri häntä. Tämä auttaa sinua luomaan henkilökohtaisempaa ja tehokkaampaa viestintää.

Lue lisää kohderyhmän määrittelystä ja ostajapersoonan laadinnasta.

3. Suunnittele

Aloita tekstien kirjoittaminen listaamalla kaikki kotisivuille tulevat sivut.  Tee lista kaikista aiheista, tuotteista tai palveluista, joita haluat esitellä sivuillasi. Jokaiselle tuotteelle ja palvelulle tulisi tehdä oma sivu. Tämä on hyödyllistä niin hakukoneoptimoinnin kuin myynninkin kannalta.

Etusivun tulisi vastata seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä yrityksesi tekee?
  • Miten tuotteet tai palvelusi auttavat asiakasta?
  • Miten vierailijan tulee toimia seuraavaksi?
 

Muilla sivuilla voit tarjota lisätietoa yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi.

Hyvin suunniteltu ja selkeä rakenne varmistaa, että olennainen tieto välittyy kävijöille.

4. Tee laadukasta sisältöä kotisivuille

Kävijät tarvitsevat laadukasta ja runsasta sisältöä, tietoa ja vakuuttelua, jotta luottamus saavutetaan. Moni pelkää, että tekstiä tulee liikaa ja ettei kävijä kuitenkaan jaksa lukea kaikkea. Se on osittain totta. 

Nettisivuilla kävijät eivät lue kaikkea tekstiä, vaan enemmänkin selaavat sivuja. Silti lyhyet tekstit eivät myy.  

On tärkeää kertoa oleelliset asiat mahdollisimman nopeasti ja yksinkertaisesti, mielellään heti ensimmäisessä kappaleessa.

Pidä muutkin  kappaleet  lyhyinä – muutaman virkkeen mittaisina. Voit korostaa tärkeitä asioita lihavoimalla tai tekemällä erilaisia listoja. 

Myös hakukoneet arvostavat sisältöä. Vältä kuitenkin turhaa jaarittelua. 

Kirjoita sujuvaa ja helppolukuista tekstiä. Pidä virkkeet lyhyinä ja vältä tarpeetonta  ammattisanaston (ns. kapulakielen) käyttöä. 

Kokeile hypätä asiakkaasi saappaisiin ja kerro esimerkiksi kuinka asiakkaasi hyötyy aloitettuaan yhteistyön kanssasi.  

Sen lisäksi kerro kaikki olennaiset tiedot tuotteista tai palveluista, mukaan lukien niiden edut. Kirjoita tekstit siten, että puhuttelet suoraan asiakasta  ja vakuuta  hänet ryhtymään toimiin.

 

5. Panosta otsikointiin

Hyvä otsikko on informatiivinen ja houkuttelee lukemaan lisää. Otsikoinnissa kannattaa ottaa huomioon myös hakukoneet.  

Suunnittele siis selkeä ja helposti ymmärrettävä otsikko, joka sisältää hakutermin.

Muista myös väliotsikot. Väliotsikoiden avulla lukija saa nopeasti käsityksen tekstin sisällöstä. 

 

6. Kehota toimimaan

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä lisää sivuille kehotteet.

Kehoteet (Call to Action, CTA) tarkoittavat useimmiten painikkeita, joiden avulla ohjaat vastaanottajaa tekemään halutun toiminnon.

Esimerkiksi verkkosivuilla ne ovat usein “ota yhteyttä”, “lähetä”,” lue lisää” jne. painikkeita.

Hyvä kehote:

  • sopii edeltävään tekstiin
  • on erottuva
  • kertoo käyttäjälle mitä seuraavaksi tapahtuu
  • kehottaa toimintaan.

Lopuksi oikolue tekstit huolella ja mikäli mahdollista anna tekstisi myös jonkun toisen luettavaksi. Jos kirjoittaminen tuntuu hankalalta, pyydä apua ammattilaiselta.   

Hyvin kirjoitetut ja houkuttelevat tekstit kotisivuilla voivat tehdä suuren eron yrityksesi menestykseen verkossa.

Sisällöntuotanto nettisivuille on jatkuva prosessi, joten seuraa sivustosi analytiikkaa ja kävijäpalautetta. Päivitä ja optimoi sisältöäsi säännöllisesti parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Muista myös seurata hakukoneoptimointiin liittyviä trendejä ja päivittää sisältöäsi hakukoneystävälliseksi.

Kun teet myyvät tekstit kotisivuillesi, tavoitteena on houkutella ja vakuuttaa kävijät sekä saada heidät ryhtymään haluttuihin toimenpiteisiin.

Huolellinen suunnittelu, laadukas sisältö, houkutteleva otsikointi ja selkeät kehotteet auttavat sinua saavuttamaan tavoitteet ja luomaan hyvän vaikutuksen uusilla nettisivuillasi.

Jaa kirjoitus tästä: 

Viimeisimmät artikkelit

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Yhteistyössä