Sisällöntuotanto kotisivuille

Näin teet myyvät tekstit kotisivuille

Kotisivuilla tekstit ovat yksi tärkeimmistä osa-alueista. Visuaalisesti näyttävät sivut eivät tuo sinulle asiakkaita, jos sisältö on huonoa.

Toisaalta hyvillä teksteillä voit vakuuttaa vierailijan ja parhaimmillaan saat uuden asiakkaan.

Tässä blogikirjoituksessa käyn läpi kuinka kirjoitat myyvät tekstit kotisivuille.  

1. Laadi tavoitteet

Ennen kuin kirjoitat riviäkään tekstiä tulisi miettiä tavoitteet. Nimeä esimerkiksi 1-2 selkeää tavoitetta, jotka haluat saavuttaa. 

Tavoitteet voivat olla esimerkiksi enemmän yhteydenottoja, lisää myyntiä tai vaikka uutiskirjeelle uusia tilaajia. 

Kun tavoitteet ovat kirkastuneet, on helpompi suunnitella sisältöjä. 

2. Määritä kohderyhmä

Seuraavaksi määritellään kohderyhmä. Kohderyhmän määrittely auttaa mielenkiintoisen ja puhuttelevan sisällön luomisessa.

Mikäli kohderyhmää ei rajata päädytään tekemään tylsää sisältöä, joka ei lopulta puhuttele ketään.

Mieti ja rajaa kohderyhmä mahdollisimman tarkasti. Kokeile kuvitella unelma-asiakas ja kirjoita sisältöä, joka puhuttelee juuri häntä.

Wireframe.

3. Suunnittele

Aloita tekstien kirjoittaminen listaamalla kaikki kotisivuille tulevat sivut. Tee jokaiselle aiheelle, tuotteelle tai palvelulle oma sivu.  

Etusivulla on hyvä vastata seuraaviin kysymyksiin: 

  • Mitä teet?
  • Miten tuotteesi tai palvelusi auttaa asiakasta?
  • Miten vierailijan tulee toimia seuraavaksi?
 

Muilla sivuilla voit tarjota lisätietoa yrityksestä, tuotteista ja palveluista. 

4. Tee laadukasta sisältöä

Kävijät tarvitsevat laadukasta ja runsasta sisältöä, tietoa ja vakuuttelua, jotta luottamus saavutetaan. Moni pelkää, että tekstiä tulee liikaa ja ettei kävijä kuitenkaan jaksa lukea kaikkea. Se on osittain totta. 

Nettisivuilla kävijät eivät lue kaikkea tekstiä, vaan enemmänkin selaavat sivuja. Silti lyhyet tekstit eivät myy.  

On tärkeää kertoa oleelliset asiat mahdollisimman nopeasti ja yksinkertaisesti, mielellään heti ensimmäisessä kappaleessa.

Pidä muutkin  kappaleet  lyhyinä – muutaman virkkeen mittaisina. Voit korostaa tärkeitä asioita lihavoimalla tai tekemällä erilaisia listoja. 

 Myös hakukoneet arvostavat sisältöä. Vältä kuitenkin turhaa jaarittelua. 

Kirjoita sujuvaa ja helppolukuista tekstiä. Pidä virkkeet lyhyinä ja vältä tarpeetonta  ammattisanaston (ns. kapulakielen) käyttöä. 

Kokeile sen sijaan kertoa kuinka asiakkaasi hyötyy aloitettuaan yhteistyön kanssasi.  

Sen lisäksi kerro kaikki olennaiset tiedot tuotteista tai palveluista, mukaan lukien niiden edut. Kirjoita tekstit siten, että puhuttelet suoraan asiakasta  ja vakuuta  hänet ryhtymään toimiin

 

5. Panosta otsikointiin

Hyvä otsikko on informatiivinen ja houkuttelee lukemaan lisää. Otsikoinnissa kannattaa ottaa huomioon myös hakukoneet.  

Suunnittele siis selkeä ja helposti ymmärrettävä otsikko, joka sisältää hakutermin.

Muista myös väliotsikot. Väliotsikoiden avulla lukija saa nopeasti käsityksen tekstin sisällöstä. 

 

6. Kehota toimimaan

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä lisää sivuille kehotteet.

Kehoteet (Call to Action, CTA) tarkoittavat useimmiten painikkeita, joiden avulla ohjaat vastaanottajaa tekemään halutun toiminnon.

Esimerkiksi verkkosivuilla ne ovat usein “ota yhteyttä”, “lähetä”,” lue lisää” jne. painikkeita.

 

Hyvä kehote:

  • sopii edeltävään tekstiin
  • on erottuva
  • kertoo käyttäjälle mitä seuraavaksi tapahtuu
  • kehottaa toimintaan.

 

Lopuksi oikolue tekstit huolella ja mikäli mahdollista anna tekstisi myös jonkun toisen luettavaksi. Jos kirjoittaminen tuntuu hankalalta, pyydä apua ammattilaiselta.   

Jaa kirjoitus tästä: 

Tilaa uutiskirje

Haluatko saada ensimmäisenä tiedon Miila Digitalin kursseista ja palveluista? Tilaa vinkit digimarkkinointiin ja verkkosivujen suunnitteluun suoraan sähköpostiisi.

Viimeisimmät artikkelit

Kiinnostuitko?